Velkommen til årets oppdrag: SUPERPOWERED!

I 8 uker fra 17. september skal over 700 lag fra Norge og Sverige skal arbeide med innovasjon, forskning, teknologi, design og programmering før det hele ender opp med en turnering 12. november der dere feirer alt dere har opplevd og oppnådd! Vi ønsker LYKKE TIL! 

Prosjekt SUPERPOWERED!

Fra maskinene som beveger oss, elektronikken som forbinder oss, til måtene vi driver byer og tettsteder på: energi er en veldig viktig del av livet vårt. Har du lurt på hvor energi kommer fra? Hvordan den genereres? Hvordan den kommer til deg? Hvor mye du bruker?

NO_start-prosjekt

Laget deres skal definere et problem innenfor årets tema som dere vil løse, og deretter finne en innovativ løsning på dette problemet. 

 
I Deltakerheftet finner dere mer informasjon om årets innovative prosjekt. Deltakerheftet finner dere under Nedlastinger/dokumenter når dere er logget inn som veileder eller som lag. 

Ønsker dere litt hjelp til å komme i gang? Last ned denne presentasjonen som dere kan bruke i klasserommet/gruppa:

123-kom-i-gang
oppdrag-smal4

Teknologi og robotkjøring

Årets SUPERPOWERED -robotkonkurranse handler om å samle energienheter fra ulike
energikilder rundt på matten og fordele dem der energien forbrukes. Laget får poeng for å frigjøre energienheter fra installasjonene og for å levere energienheter til målområder.

NO_start-teknologi

Dere skal bygge og programmere en egen LEGO-robot som skal løse oppdragene på robotbanen. Dere skal tenke strategisk og prøve å få mange poeng som mulig i hver 2,5 minutters robotkamp. 

Nysgjerrig på robotoppdragene?

De finner du her:

 

Oppdragsdokumenter


Oppdragsdokumentene Deltakerhefte, Veilederhefte og Regelhefte for Robotkonkurrransen laster dere ned fra Veileder- og Lagsiden når dere logger inn. Dere finner dokumentene der under "Nedlastinger"
sirkel-oppdrag_NO

Her finner dere nyttige dokumenter om årets oppdrag:
 
OPPDATERINGER (18.10)

Deltakerhefte - lastes ned på lag- og veiledersiden
Veilederhefte - lastes ned på veiledersiden

Robotoppdrag, regler og oppsett av banen
Plassering av enheter
Kalkulator for utregning av poeng (fra FIRST/LEGO Education)
I korte trekk
Rapportmal (rapporten leveres ca. en uke før turnering)
Flowchart bedømming (felles bedømming for alle kategorier)
Flowchart bedømming (hver presentasjon for seg)

Laste ned programvare fra LEGO Education (husk å oppdatere/laste ned programvaren på nytt for å få opp det veiledede oppdraget)
Kode for veiledet oppdrag til Spike app
Kode for veiledet oppdrag (png/bilde)
Robotleksjon EV3 Lab

Logo SUPERPOWERED

Ressurser prosjekt
Ressurser teknologi

I menyen kan dere finne:
- Byggeinstruksjoner for Challengesett
- Byggeinstruksjoner robotbord
- Inspirasjon
- Bedømming
- Priser
robotkamp1-smal

FIRST® LEGO® League kjerneverdier

Vi uttrykker FIRST®-filosofiene Gracious Professionalism® og Coopertition® gjennom våre kjerneverdier:

Oppdagelse: Vi utforsker nye kunnskaper og idéer.
Innovasjon: Vi bruker kreativitet og utholdenhet for å løse problemer.
Innvirkning:  Vi bruker det vi lærer til å forbedre verden.
Inkludering: Vi respekterer hverandre og omfavner våre ulikheter. 
Lagarbeid: Vi er sterkere når vi arbeider sammen.
Moro: Vi har det gøy!

Gjennom sesongen skal dere bruke kjerneverdiene i arbeidet med alle prosesser, både i prosjekt og teknologi. 
oppdrag-smal2

Lagets leveranser før turneringen:

 
Rapportinnlevering

  • Leveres på hjernekraft.org (lagsiden) ca. én uke
    før turnering
  • Mal
  • Tegnbegrensning: Prosjekt 1000 ord, Teknologi 1000 ord, Kjerneverdier: 500 ord
  • Bildebegrensning: maks fem bilder per kategori

Andre forberedelser:

  • Planlegge stand
  • Øve på presentasjoner
  • Øve på robotkjøring

Lagets leveranser på turneringsdagen:

Presentasjon Innovativt Prosjekt og Teknologi:
  • 5 minutter per presentasjon

  • 5 minutter spørsmål og svar

Presentasjon Kjerneverdier:

  • 3 minutter presentasjon
  • 2 minutter spørsmål og svar

Robotkamper:

  • 3 innledende kamper, hver kamp varer 2,5 minutter

  • Beste poengsummer i runden går videre i turneringen

  • Finaler

Stand:

  • Dekorere og ferdigstille stand(arrangør vil informere om størrelse på stand)

  • Bemanne stand på turneringsdagen

 

publikum-jubel-header