Quick Start

Lurer du på hvor du skal starte? Det får du svar på i denne enkle guiden!

Før oppdraget slippes:

  • Dann ett eller flere lag
  • Registrer deg som veileder og meld på ett eller flere lag
  • Betal påmeldingsavgiften 
  • Bestill Challengesett på www.fspartner.no 
  • Les Veilederheftet og Deltakerheftet som du finner når du logger inn. 
  • Bli kjent med kjerneverdiene i FIRST® LEGO® League
  • Identifiser utstyr dere trenger (Robotbord, LEGO® MINDSTORMS® Robot, PC/Mac). OBS 2019! Hvis dere bruker Mac, skal dere IKKE oppdatere programvaren. 
  • Bygg et robotbord
  • Installer programvare fra LEGO til å programmere roboten (all programvare er tillatt)
  • Sørg for å få fylt ut Foreldreskjema og kryss av for dette på lagsiden.

 
IMG_8614x-robotkamp

"En god veileder kontrollerer og leder prosessen  - men ikke innholdet"

På videoen under kan du få tips til bruk av veileder- og lagsiden. En manual kan også lastes ned her

 

Når oppdraget slippes:

  • Last ned årets oppdrag. Oppdraget finner du når du logger inn på Veiledersiden. Oppdraget står både i Deltaker- og Veilederheftet.  
  • Delta på lokalt veiledermøte
  • Bygg Challengesettet og plasser matten og installasjonene på robotbordet
  • Les gjennom hele oppdraget sammen med laget - ha spesielt fokus på hva selve oppdraget er og reglene, samt Kjerneverdiene. Oppdrager finner du på veiledersiden (Deltakerhefte og Veilederhefte)
  • Les gjennom dommerskjema
  • Sjekk etter oppdateringer på oppdragssiden
  • Lag en fremdriftsplan sammen med laget
  • La laget utforske et problem de vil finne en løsning på og la laget finne ut hvordan de vil dele denne. 
  • La laget begynne å designe/konstruere og programmere en robot
  • Laget får øve med roboten på robotbanen
  • Forbered presentasjoner innenfor Kjerneverdier, Prosjekt og Teknologi, samt øve på robotkamp (2,5 minutter)
  • Planlegg og avhold generalprøve rett før turneringen

0I3A8693-dommerpresentasjon